HOME - Nieuws

Hoe gaat een intake bij Pro6?

De intake. Het klinkt simpel, maar dat is het niet. Het is de expertise van Jet Diepstraten, waar zij zich iedere dag mee bezighoudt binnen Pro6. “Je wilt dat iedereen met vertrouwen het traject in gaat.”

“Mensen melden zich aan via een aanmeldformulier. Het kan ook zijn dat de verwijzer dat invult. Wij checken allereerst of de cliënt binnen onze doelgroep valt. Vervolgens maken we een afspraak voor een intake. We nodigen de ouders en verwijzer uit. Wij vinden het erg fijn als de verwijzer betrokken is. Die kent het gezin al, heeft vaak al gesprekken met hen gehad en contacten met andere instanties over het gezin. We willen van zo’n verwijzer graag weten of er al een duidelijk plan van aanpak ligt.”

Kind aanwezig
“Het wisselt of ik kinderen ook uitnodig. Is dat in het belang van het kind? Ze zien mij namelijk maar één keer en dat kan best belastend zijn. Toch is het vaak heel nuttig, zeker bij vragen rondom diagnostiek, kindeigenproblematiek of onze module VIER. Kinderen kunnen meestal heel goed vertellen wat ze willen. Ik kan ze tijdens zo’n intake uitleggen wat we gaan doen. Dat zijn de voordelen. Als de hulpvraag vooral gaat over de communicatie tussen de ouders, dan is de aanwezigheid van een kind niet nodig.”

“De intake duurt gemiddeld anderhalf uur. Hij vindt plaats bij de cliënten thuis of op kantoor. Dat hangt onder meer af van de wensen van de ouders, mijn planning en de afstand. Soms kan het ook via Teams.”

Emoties
“We hebben een vast format. We bespreken standaard bepaalde thema’s en onderwerpen. Verder willen we vooral de cliënten veel aan het woord laten. Hoe zien de ouders hun rol in de hulpverlening? Wat is de positie van een kind in het gezin? Wat voor ouderrol hebben de ouders? In de intake komt al heel wat op tafel. Het brengt vaak ook emoties met zich mee. Sommige mensen drukken dat weg, maar ik vind het juist belangrijk om ze te benoemen, te zien en te erkennen. Ze mogen er zijn.”

Systemische hulpvraag
“De hulpvraag is niet altijd direct duidelijk. Soms is het belangrijk om wat systemischer te kijken. Dan krijgen we een hulpvraag voor een kind, maar merken we dat in het systeem veel meer speelt. Regelmatig komen tijdens de intake nog andere zaken op tafel. Ik overleg dan bijvoorbeeld met de regiebehandelaar. We kijken samen hoe we het gezin optimaal kunnen helpen. We stellen een eerste opzet op, met daarin bepaalde doelen. Die leggen we voor aan de cliënten en verwijzer. Het gezin moet daar natuurlijk helemaal achter staan. Het plan kan tijdens de behandeling nog veranderen. Alles is maatwerk.”

“Na de intake gaan we de beschikking aanvragen. We laten aan de gemeente zien wat we willen inzetten.”

Met vertrouwen
“Ik vind het heel belangrijk dat alles voor iedereen duidelijk is na de intake. Voor de ouders, het kind, maar ook voor mijn collega. Zodat zij weten: dit is het plan en dit gaan we inzetten. Dat wordt inhoudelijk nog verder ingevuld, maar de basis moet helder en duidelijk zijn. Ik wil dat cliënten en behandelaren met vertrouwen aan het traject beginnen. Zo krijgt dat traject een vlotte en makkelijke start.

DEEL DIT BERICHT

GERELATEERD

Hoe gaat een intake bij Pro6?