De kracht van Pro6-psycholoog Pim Kersemaekers? Hij weet als geen ander verbinding te maken met kinderen en jongeren. Lukt het hen niet direct om zichzelf in woorden uit te drukken, dan zet hij andere methoden in. ‘Niet iedereen is direct een spraakwaterval.’
“Het is niet voor alle kinderen even makkelijk om hun gevoelens onder woorden te brengen. Ik had recentelijk nog een relatief jong mannetje van 9 jaar in behandeling. Hij vond het lastig om uit te leggen waarom hij soms zo boos werd. Ik heb toen Brain Blocks ingezet. Het kind kan daarmee met blokjes aangeven wat zich in zijn hoofd afspeelt. Toen begon ons gesprek te lopen. Hij voelde zich gezien en gehoord en kon het beter uitleggen. Niet iedereen is direct een spraakwaterval. Dan kan het helpen om creatief en flexibel taal en spraak te omzeilen.”
Sinds 2016 bij Pro6
“Ik solliciteerde aan de keukentafel bij Pro6 in 2016. Pro6 is op een fijne manier gegroeid. We zijn nu met 35, hebben een fijner kantoor en een team van collega’s met uiteenlopende expertises. Van die expertises leer ik en we versterken elkaar. Als ik samen met een systemisch therapeut naar een casus kijk, dan levert dat veel meer op dan de som der delen.”
“Ik ben afgestudeerd in de richting kinder- en jeugdpsychologie. Ik vind het heel fijn om met die doelgroep te werken. De problemen ontluiken zich, maar zijn vaak nog niet zo genesteld. Je kunt daar nog veel in betekenen. Daarnaast vind ik de puurheid van kinderen heel fijn om mee te werken.”
Contact leggen
“Het kan uitdagend zijn om contact te maken met onze doelgroep, maar mij lukt dat meestal wel. Als je oprechte interesse toont en je afstemt op hun tempo, dan openen ze zich vaak vanzelf. De kennismaking kan spannend zijn. Dat los ik op door eerst in gesprek te gaan met een ouder, een rondje te wandelen met het kind of een spelletje te spelen. Ik werk altijd ambulant, op een plek die voor hen fijn, vertrouwd en veilig voelt.”
“Uiteindelijk moet de cliënt wel gemotiveerd zijn. Soms verlangt een ouder iets, maar heeft het kind daar helemaal geen zin in. Dan wordt het lastiger. Ik heb geen toverstaf, maar weet de trigger vaak wel te vinden.”
Diagnostiek en voorlichting
“Naast de individuele behandelingen, voer ik ook gesprekken met ouders en ouderkindgesprekken. Ik geef ouders voorlichting over bijvoorbeeld autisme of ADHD, als dat relevant is. Daarnaast doe ik veel diagnostiek, zowel individueel als in het systeem. Ik ga op zoek naar de oorzaken achter het gedrag. Waarom wordt iemand boos? Komen die woedeaanvallen voort uit de ADHD van het kind of is het een reactie op het gedrag van de ouders?”
“Ik kan iets betekenen voor een gezin en dat vind ik heel mooi. Tuurlijk is het soms ook best pittig, maar ik geniet echt enorm van een verbeterde situatie. Ik had deze ochtend nog een resultaatgesprek na een diagnostiektraject. Die ouders waren zo blij dat ze nu duidelijkheid hadden over het gedrag van hun kind en het waarom. Hij bleek kenmerken van hoogbegaafdheid te vertonen. Ze wisten niet dat hij cognitief zo sterk was, waardoor hij af en toe helemaal vastliep in zijn complexe denkproces. Ze krijgen van mij tools om hem te helpen.”